dinsdag 29 november 2011

Verslag leerlingpanel BOOR 25-11-2011


Dit is een kort verslag van wat ik ervaren heb van de vergadering afgelopen week: het leerlingpanel in gesprek met dhr. Jan Rath en dhr. Toon Kuijs. Samen met Phebe uit de BKAD was ik daarbij.
Phoebe en Bjørn bij BOOR
De volgende scholen waar hierbij aanwezig: De Brug, De Piloot, De Reconvalescentenschool.
We hebben het gehad over wat de leerlingen onder passend onderwijs verstaan.
Daarbij zijn de volgende onderwerpen aan te pas gekomen:
goede teamleiding,
wat verstaan we onder passend onderwijs,
kwaliteit onderwijs
en hoe wij het speciaal onderwijs ervaren.
Het viel mij op dat er wel duidelijk verschil was tussen de scholen.
Bijv. bij de school de Piloot staat de rust in de school centraal.(komt natuurlijk ook door de kinderen die een gedragsstoornis hebben) of samengevat een cluster 4 school.
Op de Recon loopt dat allemaal weer net wat anders; hier zitten kinderen die een langdurige beperking hebben of een blijvende handicap.
Bij de school de Brug zitten kinderen die allemaal weer een wat zwaardere handicap of beperking hebben.
De meningen liepen niet erg uit een.
We verstonden namelijk allemaal het volgende onder kwaliteitsonderwijs:
Leraren die goed deskundig te werk gaan en de tijd voor je nemen als je iets niet snapt.
De relatie tussen leerling en leraar moet ook goed zijn want zo blijft de leerling gemotiveerd en blijft deze presteren.
De ervaring onder het speciaal onderwijs. (van de leerlingen)
De leerlingen van de school de Piloot vinden hun school erg prettig omdat er rust en stilte is en dat zijn juist de factoren die ze nodig hebben. Verder hebben zij ook een mediator tot hun beschikking wat erg bijzonder is want dat heeft niet iedere school. Net zoals de Recon ook iets specifieks heeft, de zusters post.
Verder heeft de school de Brug een heel revalidatiecentrum tot hun beschikking zo kunnen leerlingen tijdens de les ook de oefeningen krijgen die ze nodig hebben.
Deze punten maken iedere school bijzonder, de een heeft iets dat de ander niet heeft.
Sommige leerlingen zeggen dat ze het wel graag zouden willen proberen in het reguliere onderwijs.
Verder hebben we het gehad over goede teamleiding.
Bij dit onderwerp hebben we het vooral gehad over het goed informeren van de ouders.
De leerlingen zeiden tijdens de vergadering dat het beter kon.
Ze vonden dat een goede planning de basis is. Verder moet een goede teamleiding (in de ogen van de leerlingen) weten wat er zich in de school afspeelt.
Samenvoegen ja of nee?
We hebben het ook een tijdje gehad over het samenvoegen van het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs. Persoonlijk denk ik dat het mogelijk is maar er zijn wel veel dingen die er in de reguliere scholen veranderd zouden moeten worden.
Zoals een zusters post en een rust ruimte of misschien een aparte vleugel voor degenen met een beperking zoals dat werd gezegd tijdens de vergadering.
Ik ben het niet eens met de aparte vleugel omdat je dan niet echt spreekt van samenvoeging je houdt namelijk dan toch de leerlingen weer apart. In veel andere scholen kunnen er al mensen met een beperking terecht omdat er voorzieningen zijn zoals een lift en een invalidetoilet. Om een lang verhaal kort te maken, het begin is er al. Wat ik versta onder passend onderwijs staat in principe hierboven beschreven.
Een goede teamleiding, communicatie, respect voor elkaar vind ik passend onderwijs.
Bjørn Maas, TL2  Reconvalescentenschool.