donderdag 17 november 2011

VSO, Lezen IS Top (LIST)

LIST
Dit jaar is het VSO met een traject gestart om leerlingen, onder begeleiding, meer te laten lezen. Vier tot vijf keer per week lezen de leerlingen een half uur per dag. Alle leerlingen *) lezen stil in een boek dat hen aanspreekt. Dit boek kiezen zij zelf uit, maar worden daarbij wel geholpen door de docent. Of een leerling fijn aan het lezen is, is zeer afhankelijk van het boek dat de leerling wil gaan lezen. Een leerling moet kunnen kiezen uit een rijk aanbod aan boeken en de docent helpt de leerling bij het kiezen van een boek.
Leerlingen die nog niet in staat zijn om zelf stil te lezen, krijgen een vorm van begeleiding aan geboden. Deze begeleiding is afhankelijk van het leesniveau van de leerling.
Alles is er op gericht dat leerlingen gaan ervaren dat lezen leuk is. We stimuleren dat leerlingen willen weten wat er op die laatste bladzijde gebeurt van het boek, want dan ervaren zij lezen als top. LIST is de afkorting van: Lezen IS Top. Om het lezen top te laten zijn, gaan we uit van de leescirkel van Chambers. Aiden Chambers wordt internationaal gewaardeerd om zijn deskundigheid op het gebied van de jeugdliteratuur en de leesbevordering. De ‘helpende volwassene’ is hierbij van cruciaal belang. In de schoolsituatie is het de docent, die de leerling helpt bij het kiezen van het boek, die er voor zorgt dat de leerlingen iedere dag lezen en die in gesprek gaat met de leerlingen over boeken in het bijzonder en in het algemeen. Maar de ‘helpende volwassene’ kan ook de ouder zijn. Met jong volwassenen kunt u samen over boeken praten en hen stimuleren om zelf naar de bibliotheek te gaan. Het is goed voor de leesbeleving van de leerlingen als zij ook thuis meer gaan lezen.
Het is voor alle leerlingen heel goed voor de ontwikkeling, dat de Reconvalescentenschool zoveel aandacht heeft voor het lezen. Goed kunnen lezen, zorgt er voor dat de leerlingen zich kunnen redden in onze talige maatschappij.
Als begeleider van het LIST traject verzorg ik de teamtraingen om de docenten te ondersteunen bij het geven van de juiste begeleiding. Tevens ga ik in de groepen kijken naar het leesgedrag van de leerlingen en de wijze van begeleiden die de leerkrachten geven. Het streven is dat alle leerlingen steeds meer, met plezier gaan lezen.
Veel leesplezier voor de leerlingen en docenten.

Engeline Kruysmulder
Schoolbegeleider Seminarium voor Orthopedagogiek

*) Voor de examenkandidaten geldt, dat zij de leestijd ook mogen gebruiken om te lezen voor de boekenlijst nederlands of engels, het maken van verslagen of het maken van werkstukken.