LIST
Dit
jaar is het VSO met een traject gestart om leerlingen, onder begeleiding, meer
te laten lezen. Vier tot vijf keer per week lezen de leerlingen een half uur
per dag. Alle leerlingen *) lezen stil in een
boek dat hen aanspreekt. Dit boek kiezen zij zelf uit, maar worden daarbij wel
geholpen door de docent. Of een leerling fijn aan het lezen is, is zeer
afhankelijk van het boek dat de leerling wil gaan lezen. Een leerling moet
kunnen kiezen uit een rijk aanbod aan boeken en de docent helpt de leerling bij
het kiezen van een boek.
Leerlingen
die nog niet in staat zijn om zelf stil te lezen, krijgen een vorm van
begeleiding aan geboden. Deze begeleiding is afhankelijk van het leesniveau van
de leerling.
Alles is er
op gericht dat leerlingen gaan ervaren dat lezen leuk is. We stimuleren dat
leerlingen willen weten wat er op die laatste bladzijde gebeurt van het boek,
want dan ervaren zij lezen als top. LIST is de afkorting van: Lezen IS Top. Om
het lezen top te laten zijn, gaan we uit van de leescirkel van Chambers. Aiden
Chambers wordt internationaal gewaardeerd om zijn deskundigheid op het gebied
van de jeugdliteratuur en de leesbevordering. De ‘helpende volwassene’ is
hierbij van cruciaal belang. In de schoolsituatie is het de docent, die de
leerling helpt bij het kiezen van het boek, die er voor zorgt dat de leerlingen
iedere dag lezen en die in gesprek gaat met de leerlingen over boeken in het
bijzonder en in het algemeen. Maar de ‘helpende volwassene’ kan ook de ouder
zijn. Met jong volwassenen kunt u samen over boeken praten en hen stimuleren om
zelf naar de bibliotheek te gaan. Het is goed voor de leesbeleving van de
leerlingen als zij ook thuis meer gaan lezen.
Het is voor
alle leerlingen heel goed voor de ontwikkeling, dat de Reconvalescentenschool
zoveel aandacht heeft voor het lezen. Goed kunnen lezen, zorgt er voor dat de
leerlingen zich kunnen redden in onze talige maatschappij.
Als begeleider
van het LIST traject verzorg ik de teamtraingen om de docenten te ondersteunen
bij het geven van de juiste begeleiding. Tevens ga ik in de groepen kijken naar
het leesgedrag van de leerlingen en de wijze van begeleiden die de leerkrachten
geven. Het streven is dat alle leerlingen steeds meer, met plezier gaan lezen.
Veel
leesplezier voor de leerlingen en docenten.
Engeline
Kruysmulder
Schoolbegeleider
Seminarium voor Orthopedagogiek
*) Voor
de examenkandidaten geldt, dat zij de leestijd ook mogen gebruiken om te lezen
voor de boekenlijst nederlands of engels, het maken van verslagen of het maken
van werkstukken.